Influencer: A definíciója annak, amikor egy valag pénzt keresel, és közben nem csinálsz semmit. A közvélekedésben ez a mondat él a fejekben, holott a háttérben az egyik legkifizetődőbb vállalkozássá nőheti ki magát, ha okosan és tudatosan kezdi el építeni a saját brand-jét. Mivel a Y generáció lassan kiöregszik, és a 30-as éveiket kezdik, az eddig csendesen az elektronikai kütyüiket nyomkodó Z generáció az előtérbe lép, és konkrétan leigázza az egész világot. A technika fejlődése párhuzamba hozható a generáció torzulásával és a társadalmi elvárások változásával is. Egyre inkább meghatározóvá válnak a saját celebjeink élete, és tetteik, mint Donald Trump, a NASA, a Brexit és Észak-Korea együttvéve.

Nevezhetjük butításnak, ellenben a legújabb generáció általános intelligenciájának és etikettjének forradalmának is a folyamatot, amely az influencerek uralta online világ irányít. A generációs szakadék viszont egyre inkább érezhető, és rövid idő alatt érte el a szakadék mérhetetlen nagyságát, amely nem csak abban nyilvánulhat meg, hogy ha Billie Eilish, 6ix9ine vagy James Charles nevét halljuk, fogalmunk sincs kit is takar az név. A legfontosabb különbségnek kétségkívül kijelenthető és észrevehető, hogy a befolyás a tévé és a rádió keretét már rég kinőtte, és az elsődleges marketingcsatorna a közösségi média alfajaiba szivárgott át, így például a YouTube és az Instagram jelenti a fő befolyást a fiatalokra, amely korosztályának legnagyobb befolyással bíró platformja, míg a Facebook átformálódott a szüleink online terévé, ahol kedvükre osztogathatják meg a kutyás és a cicás videókat egymás között. Kétségtelen, hogy ezek közül is az Instagram komoly üzletté fejlődött, és amellett, hogy első látszatra jelentéktelen tartalmakat töltünk fel a saját szórakoztatásunkra, másodsorban azonban belátjuk, hogy mások szórakoztatására szolgál az egész. 

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger

Az Instagramnak jelenleg 1 milliárd felhasználója van szerte a világon

Néhány szám, hogy érzékeljük mekkora üzlet van a portálban.  

Az influencer marketing alapjaiban változtatta meg a modern kor üzletét, és a legkiaknázatlanabb lehetőséget rejti magában. Lily Singh, aka IIsuperwomanII a YouTube, Instagram és a Facebook segítségével egy szórakoztatóipari birodalmat épített ki magának, a három portál számai több mint 100 millió kedvelést és követőt számolnak, összesen 250 millió dollár értékben. A hónapokban jelentette be, hogy elindul önálló late-show-ja az NBC csatornáján. Jelenleg 30 éves, és a Forbes listájának egyik legbefolyásosabb nevévé nőtte ki magát, a New York Egyetemén szerzett diplomát pszichológiából 2010-ben. A története egész megszokott, hiszen a diploma megszerzése utáni időszakban fedezte fel, saját bevallása szerint a youtube világát, amely teret biztosított számára, hogy a kreatív énjét ismét megtalálja önmagában. Neki mindenképpen bejött.   

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger

Lilly Singh

Modern közösségi tündérmese kapcsolódik Lele Pons nevéhez, aki főképp a korai Vine portálját és későbbiekben az Instagramot hódította meg magának, és igazi húzónévvé nőtte ki magát. A 23 éves venezuelai énekes, influencer, színész és komikus Forbes listájának top 30, 30 alattiak listájának egyik helyét tudhatja magának, tavaly kötött szerződést a Universal Records-szal, első kislemeze a Celoso pedig 230 millió megtekintésnél jár a YouTube-on. Főleg rövid és vicces videóival, és szórakoztató tartalmaival szerzett magának hírnevet. Pons jelenleg Californiában él, és az egyik leghatásosabb influencer 2019-ben. A több mint 20 millió követőjével, csak az instagramon évi 3 millió dollárt keres. 

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger

Lele Pons

Pons tudatosan építette rajongóira az ipart, 9-től 24 éves korosztályig tekintik meg legtöbben a tartalmait, 20 percen belül általában elérik az 1 milliós kedvelési határt, tartalmai a legnépszerűbbnek számítanak az Instagramon. Lele táborát tudatosan használják a különböző vállalkozások, így is köthetett szerződést a Universal Records-szal, filmekben is szerepel, a saját tartalomgyártása mellett.  

Az influencerek pontosan ezért számítanak időzített bombának, hiszen azzal, hogy sok embert érnek el, egyfajta vezetővé és ikonná növik ki magukat, a hatalom pedig terhet és felelősséget jelent. Még olyan esetben is, amikor az adott influencerek egy rakat pénzt kapnak azért, hogy promózzanak egy-egy terméket, eseményt, vagy oldalt. Nem ritka az olyan bejegyzés számunkra, ahol külön fel van tüntetve egy kis sarokban a felirat: fizetett hirdetés. Ez az influencer -marketing egyik fő eszköze, amellyel a hirdető fizet az influencernek, hogy az egy képen, bejegyzésen, story-ban az ő termékét jelenítse meg, és posztolja. Az influencer számára is fontos, ahogy a hirdetőnek is, hogy a termék ne legyen karakteridegen a követők számára sem az adott termék. Ha egy trainernek választania kellene a táplálékkiegészítő vagy az elektromos fűrész reklámozása között, egyértelmű melyik illene bele a profiljába. Más a helyzet persze akkor, ha egy új terméket kell profiltól függetlenül eladnod, mondjuk egy fesztivált, egy eseményt. 

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger

A híres-hírhedt Fyre Festival

Ez történt pontosan három évvel ezelőtt, amikor a legújabb, legexclusive-abb, és legfancy-bb esemény pattant ki az akkor huszonéves Billy McFarland fejéből. A srác története vetekszik Frank Abagnale vagy Jordan Belfort életútjával. Döntéseiért nem lehet hibáztatni, a következményeit viszont ő viseli el. Az esemény érdekes módon egy jelenségre is épített, amely a mostani generáció sajátja. A folyamatos megosztás azt az érzetet kelti, hogy a saját reality show-nk főszereplői vagyunk, ezáltal minden pillanatot meg kell élnünk, és meg kell osztanunk. Az ún. FOMO jelenség , azaz a fear of missing out fóbia felütötte a fejét, ami annyit jelent, hogy félünk attól, hogy kimaradunk valamiből. A fesztivál beharangozása hatalmas siker volt, és órák alatt elkapkodták a legexkluzívabbnak ígért esemény reményében. McFarland mellett a mérsékelten sikeres rapper Ja Rule (itt például J.Lo-val kollaborál)volt a másik agytröszt az esemény szervezésében, vagyis inkább nem szervezésében. A jegyeket azonnal elkapkodták, a fő oka pedig az influencerek jelenléte. A leghíresebb modelleket/influencereket szerződtették le, akik egy-egy képpel a rajongótáboruknak biztos keresletet biztosítottak. Kendall Jenner, Gigi Hadid, Bella Hadid, Emily Ratajkowski, Hayley Baldwin, csak pár név, akikkel leforgatták a promóvideót a Bahamákon, és akik részt vettek a Fyre Festival népszerűsítésében. A szigetről, ahol megrendezték volna a fesztivált, az a legenda járta, hogy egy Pablo Escobar tulajdonába tartozott. Ezt a kijelentést pedig fel is használták az esemény népszerűsítésében. Több mint 250 ezer dollárt fizetettek McFarland-ék a modelleknek a bejegyzésekért, ez pedig pillanatok alatt kifizetődött. A legnagyobb zenei húzónevekkel kecsegtetett az esemény, mint Major Lazer, viszont a léc akkor kezdett el rezegni, amikor a Blink 182 egész egyszerűen visszamondta a fellépést, mivel állításuk szerint nem voltak meg a kellő feltételek a felszereléseknek és berendezéseknek a show lebonyolításához. A Fyre Festival szervezetlensége azonnal megmutatkozott, jó néhányan twitteren is megosztottak képeket, hogy a várt luxust meg sem közelíti a valóság, és később kudarcba fulladt a Fyre, a jegyvásárókat megközelítőleg 26 millió dollárral károsította meg a két szervező, és összesen 100 millió dollárra perelték őket.

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger

Ja Rule és Billy McFarland 

Tavaly McFarland-ot 8 év letöltendő börtönre ítélték. A kérdés persze felmerül, mekkora szerepük volt az influencereknek, és ők vajon felelősségre vonhatóak-e ebben az esetben, ha igen, akkor jogosan-e? Tény, hogy a részt vett modellek nem reagáltak a vádakra, viszont néhányukat beidézték tanúvallomás gyanánt. Beszédes az is, hogy a posztolt képek és videók az eset után mind egyes-egytől eltűntek az oldalukról. Talán véletlen? 

Az viszont cseppet sem véletlen, hogy a több, mint 10 éve élvonalban levő, Grammy-díjas énekes, Taylor Swift összesen 115 millió ember követését élvezi, amellett, hogy ő maga fiókjával senkit sem követ. Swift nevéhez a country zenét, a híres-hírhedt Girls Squad-ot is köthetjük a nevéhez, amelynek tagjai Selena Gomez, Ellie Goulding, Cara Delevigne is. A legismertebb és legsikeresebb emberek keresik a kegyeit, a nevét és befolyását pedig jól mutatja egy 2018-as eset. Swift az Instagram fiókján osztott meg egy bejegyzést, amellyel felhívta a figyelmet az amerikai szavazás előregisztációjára, és bátorította a fiatalokat, hogy menjenek el szavazni. A bejegyzés kilógott a sorból, hiszen nem jellemző a politikai megnyilvánulás Swift részéről, viszont annál nagyobb volt a visszhangja. Összehasonlításképpen, 2018 augusztusában 55 ezer, míg szeptember hónapban 110 ezer új regisztráció történt a szavazásra.  A vote.org oldalon Swift bejegyzése után 24 óra alatt 65000 új regisztrációt rögzítettek. 

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger

Taylor Swift

A számok jól mutatják azt, hogy mekkora hatással is vannak az influencerek és a hírességek a mindennapi döntéseinkre, az életünkre vagy a vásárlási szokásainkra. Az influencer jelenlét pontosan ezért annyira kritikus pontjai a napjainknak, hiszen akár jó vagy rossz dolog érdekében posztolnak, kétségtelenül eltéríthet, és tudat alatt manipulálhat minket. Óriási hatással vannak a következő generáció létére, csúnya kifejezéssel élve a marketing ráksejtjei, az influecerek, akikre leginkább talán hasonlítani akarnak. A már korábban említett FOMO jelenség pedig még inkább hatványozódik az idő múlásával. Tekintve azt, hogy a technika fejlődésével minden egyes évben megduplázódik az információáramlás, amellyel képtelenség lépést tartani. A fear of missing out fóbia legjobban modellezhető egy koncerten, amikor már nem a szemünkkel, hanem a telefonunk kamerájával látjuk a dolgokat, és görcsösen próbálunk rögzíteni minden egyes eseményt, nehogy kimaradjunk bármiből is. Az influencerek követése is egyfajta kompenzáció, hiszen ha már mi nem élhetjük meg, legalább lássuk azt, milyen is az. Így azonban megkérdőjelezhető, hogy a legsikeresebb emberek, és brandek rendelkeznek vajon a legtöbb követővel? Akkor hogy is van ez? Nézzük is meg. 

A képmegosztó portálon a legtöbb követővel Christiano Ronaldo rendelkezik, őt Selena Gomez és Ariana Grande énekesnők követik. A lista többi helyén Beyoncé, Kim Kardashian West és Kylie Jenner osztoznak. Érdekesség, hogy Victoria’s Secret brand több, mint kétszer annyi követőt tud magáénak, mint a NASA összesen.  Óriási sikerük van a beauty és egészségbloggereknek, a stílus influencereknek. A legjobb példa erre Huda Kattan és a szépségbirodalma. Az iraki-amerikai szépségblogger 2013-ban alapította meg a Huda Beauty névre hallgató sminkláncát, ami jelenleg 550 millió dollárt ér, nagyjából kétszer annyit, mint maga Jennifer Lopez. Kattan főleg a közösségi média erejét használta ki, és a későbbiekben is erre kezdte el építeni a brand-et. 35 milliós Instagram-követő tábora mindenképp hálás sminktippjeiért, és termékeiért, amik a legmenőbbnek számítanak manapság.  

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger

Huda Kattan

A múlt héten a YouTube berkeiben bomba robbant, amikor a 19 éves James Charles több mint 16 millió követőjéból 3 és fél millió feliratkozót vesztett, röpke 4 nap alatt, ami példa nélkül álló a portál történelmében, ugyanis ennyi idő alatt még senki sem vesztett követőket a csatornáján. Az 1999-ben született vlogger szépségvideóval szerzett magának hírnevet, no meg azzal, hogy alig 17 évesen a CoverGirl kozmetikai márka leszerződtette. Idén, első alkalommal hívták meg a híres Met Gálára, valamint az évi 12 millió dollár is jól mutatja azt, mennyire is megy a szekere. Az esethez egy másik, igen népszerű, szintén vlogger Tati Westbroock-nak is köze van, hiszen a kezdetektől egyengette a srác karrierjét. Westbroock váratlanul posztolt egy újabb videót az elmúlt hetekben, ahol 43 percben mondja el, miért is szakít meg minden kapcsolatot Charles-szal.

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger

James Charles

A videó hozadéka pedig: 24 óra alatt vesztett 1 millió feliratkozót. Westbroock a videóban kitért a fiú, néha vállalhatatlan stílusára és viselkedésére, valamint arra, hogy saját márkájának a Halo Beauty-nak az egyik ismert, fő konkurenciáját promotálta a közösségi portálon, amely állítása szerint, csak az utolsó csepp volt a pohárban, hogy ideáig fajuljon a helyzet, ezért úgy érezte el kell mondani a saját oldalát. A rajongók kettészakadtak, és élő közvetítésben is lehetett nyomon követni, ahogy Charles feliratkozókat veszít, míg Westbrook rohamosan nyeri azokat. A videó példátlan horderővel bírt, hogy az addigi követők, hogyan változtak ellenségekké, és Charles-t egyfajta közellenséggé kiáltották ki.  

A követőtábor áldás és átok egyben, a birkaeffektus modernizált, technológiával felspékelt verziója. Minden feliratkozó pénzt jelent az influencernek, és óriásit nyom a latban, hiszen véleménye befolyásolja a fiatalok hozzáállását az élethez, a politikához vagy éppen önmagunk elfogadásához.


Vajon, ha régi nagy alakokra, politikusokra, írókra, színészekre, tudósokra gondolunk, vajon Marilyn Monroe hogyan festene instán, és vajon miket osztana meg? Vagy ha Darwin osztana meg szelfiket a tudomány oltárán áldozva, vajon mit posztolna? Sose tudjuk meg.  

influencer noradrenalin maraton reblog video blogger vlogger