Ha ma, most ebben a szent pillanatban kiejti a száján, hogy Despacito (amelyről már tudjuk, hogy azt jelenti, hogy lassacskán) akkor mindenkinek az a bizonyos négy dallam azonnal a fülébe cseng. A zene 2017 januárban került a piacra, de elsöprő erejű volt, és nem igen akadt olyan, aki ne hallotta volna, hacsak nem kényszerből. A legnézettebb YouTube videóvá nőtte ki magát a Gangnam Style után, és visszavonhatatlanul beette magát a köztudatba. Egy olyan stílust és hangzást hozott magával a reggeaton műfaja, hogy ma már sokkal nagyobb potenciál van benne, mint bármely más műfajban. Előadók sorát tudnánk felsorolni, akik előtérbe kerültek a latin hangzás térhódításával, a legelképesztőbb pedig az, hogy a populáris előadók is ki-kikacsintanak effelé a műfaj felé. Mégis mikor vált a latino zenei piac a filmipar Kínájává?

Ugorjunk egy kicsit vissza az idővonalunkon, hogy kiderítsük, mennyire is befolyásolta a latin-amerikai műfaj, mint főnév jelensége a szórakoztatóipart. Az ezredforduló környékén, mikor még a Vad angyal is menőnek számított, szinte vagy szinte nem lehetett Dunát rekeszteni a latin és dél-amerikai előadókkal, mint például Thalia, Natalia Oreiro vagy a hajdani Selena. Ekkor, ha nagyon durván és nyersen szeretnék fogalmazni, véleményem szerint a latino dallam párhuzamos jelentéssel bírt azzal a műfajjal, amit mi idehaza csak úgy nevezünk, hogy mulatós. Ciki, néha muszájból az ember meghallgatja, de önszántából nem rakná az MP3 lejátszójára főleg nem úgy, hogy más is meghallhatja. A latino zene és maga, mint termék jelenléte nem zavart nagy vizet.

Megjelent a ma is bomba formában levő Shakira, és egy vonalat húzhatunk a zenei stílus kronológiájában. Déli vonásaival egyből belecsöppentették az amerikai poppiacra, holott, akkor már olyan slágereken volt túl, mint az Ojos Así, vagy az Estoy Aqui, amik szöges ellentétben állnak a populáris hangzással. Zseniális dalok, mégsem durrantak akkorát, mint a Whenever, Wherever.  Itt már érezhetően felfigyeltek a latin piac kiaknázatlanságára, de itt még fordított irányból közelítették meg. Az új, friss dél-amerikai arcot akarták felhasználni arra, hogy a pop műfaját is népszerűvé tegyék a térségben, nem pedig a zenei irányt moderálták, hogy jobban kielégítse az igényt. Ne feledjük, hogy ekkor volt Ricky Martin vagy Christina Aguilera is topon, és nem egy-nem két dallal próbáltak nyitni a feltáratlan piac felé, az énekesnő még egy egész lemezt is felvett, amit kifejezetten csak a spanyol nyelvű országokban adtak ki, hogy ezzel is ráerősítsen a piacra.

kvíz latin noradrenalin reblog maraton zene

A nemrég mozikba került Second Act című filmjével ismét a rivaldafényben Jennifer Lopez


Jennifer Lopez 1999-ben előlépett a rivaldafénybe, és piacra dobták az On the 6-et, amiről több, mint egy évig készítettek kislemezeket is. Ugyanebben az évben jelent meg a lemez spanyol kiadása is, amely szintén az eladási listák élén nyitott. Az amerikai zenepiacra nem a bejutás, hanem a bent maradás és a fejlődés az igazi kihívás. Lopez erre okosan rájött, és megelőlegezett 2009-ben egy egész spanyol albumot, amely stílusában a jelenlegi népszerű hangzás genezisének tekinthető. Az énekesnő ezután a Brave albumával a funk zene stílusjegyeit ötvözte, de a tizedforduló után visszavonhatatlanul megvetette magát a reggeaton műfajában French Montana-val, DJ Khaled-del és Wisin-nel kollaborálva is.


A latin jelenség tette a filmvilágban is Salma Hayek-et, Penelopé Cruzt, Jessica Albát, vagy a ma nagyon népszerű Sofía Vergarát azzá, amit ma a dél-amerikai és spanyol stílus képvisel.

De lépjünk kicsit közelebb az időben. Idén 2019-et írunk, a reggeaton műfaj, és a latin szórakoztatóipar nagyobb virágzását éli, mint valaha. Énekesek, színészek, zenészek, vagy közéleti személyiségek hihetetlen népszerűségre tettek szert, azáltal, hogy a latin mivoltukat használták ki arra, hogy lefedjék a piaci igényeket, amire korábban nem törekedtek. Ha konkrét bizonyítékokat keresünk, elég ha a legnagyobb videómegosztó számait vesszük számításba. Enrique Iglesias, J Balvin, Ricky Martin és a Venezuela legnagyobb influencere, Lele Pons tartalmait tekintik meg a legtöbben.

kvíz latin noradrenalin reblog maraton zene

Ricky Martin a zenei ingázás után végre megtalálta önmagát

Enrique Iglesias és Ricky Martin ún. pálfordulása a legjobban érezhető, hiszen Iglesias a 2010-es években Pitbull-lal közösen ugrált az I like it klippjében, ma pedig a Subeme la Radio vagy a Duele el Corazon dallamaival lopja be magát a fülünkbe, Martin pedig a Private Emotion után a La Mordidita több mint egymilliárdos megtekintésével érte el, hogy önfeledtül rázzuk a konyhában. Ez is jól példázza a latin-amerikai előadók öntudatra ébredését, és a piac éhségének mértékét.

Lele Pons-nak egy egész könyvet lehetne szentelni, hogyan is változtatta meg a jelenléte a közösségi média működését, vagy éppen azt, hogy kifejezzük, mit is jelent az Influencer fogalma. Sokaknak lehet még itthon elég ismeretlen a neve, ezzel szemben 2018-ban Tim Cook és Mark Zuckerberg neve mellett szerepelt a 30 legbefolyásosabb internet személyiségek listáján a Time magazinban. Ugyanígy 2018-ban írt alá szerződést a Universal Records-szal, amelynek hozadéka volt a Celoso című dalának kislemeze. Camila Cabello agyonjátszott Havana című dalában is vendégszerepelt Pons, és az Instagramon jelenleg 32,5 millió ember követi. A tartalomgyártás eszközét a legjobb és legkreatívabb módon használja ki, legyen szó humorról vagy zenéről, a neve pedig közel 2 millió dollárt ér az 1996-ban született énekesnek.

kvíz latin noradrenalin reblog maraton zene

Lele Pons


Amellett, hogy az olasz Gianluca Vacchi, vagy az ultramenő török hentes Nusret Gökce is a latino hullámot lovagolta meg, külön tábort is alakítottak ki maguknak.
Vacchi-ra nehéz lenne bármilyen jelzőt is ráaggatni: extravagáns, feltűnő, exhibicionista, gazdag. Egyik sem fedné le azt, amit valójában képvisel. Ha nevére rákeresünk, elsősorban az író megnevezést találjuk a neve mellett, emellett viszont DJ-ként, üzletemberként, influencer-ként és milliárdosként is tevékenykedik. Saját bevallása szerint 45 évesen jött el az életében a fordulópont, amikor rájött változtatni fog az életén.


„ 45 évesen rájöttem, hogy a világ már nem tud többet adni nekem. Nem érdekelt már az a temérdeknyi pénz, amit megkerestem, most már csak az érdekel, ami megmozgatja a kíváncsiságomat”

Elég egy-két képét, vagy egész Instagram oldalát átfutni, és rögtön megértjük, miért is kelti fel egy átlag ember érdeklődését. A most 51 éves Vacchi a 26 éves Sharon Fonseca, modell oldalán találta meg a boldogságot.

Vacchi szabadidejében, persze arra is ráér, hogy beugorjon egy-két klipbe, itt például J Balvin Mi Gente videójában tűnik fel...és persze táncol.

kvíz latin noradrenalin reblog maraton zene

Gianluca Vacchi


A reggeaton műfaj és életérzés persze nem csak a latin-amerikaiak szíve csücske, hiszen a populáris zenei irányzat felett is átvette a hatalmat, olyan előadók hódoltak be ennek a hullámnak, mint David Guetta, az idén Magyarországon koncertező Nicki Minaj, Demi Lovato, Cardi B, Beyoncé vagy Justin Bieber. Utóbbi kettő annyira, mondhatni ügyelt a pozíciójára, hogy mindkettejük kollaborált J Balvin-nal, előbbi a már említett Mi Gente, utóbbi pedig a Despacito kapcsán.
 

Kijelenthetjük bátran, hogy a latin zene reneszánszát éli, és erősebb, mint valaha. Így vált a lassan 10 évvel ezelőtti cipzárzenéből és Skrillex-ből a mai napra összeszedett egynyári dallam, amely nem csak egy nyárig tart. 

Jöjjön egy kis miniteszt, hogy tudd, mennyire vagy latin!